Tiskové zprávy

Aero expozice v hangárech Staré Aerovky

Vodochody, 25. 6 2024 – Hangáry Staré Aerovky – tady se psala historie českého letectví. Vzlétl odtud na nebe stíhací letoun Aero A-18 z roku 1923. Jsou zde k vidění také prototypy legendárních cvičných letadel Aero L-29 Delfín a Aero L-39 Albatros. Dva hangáry Staré Aerovky se nacházejí na pražském letišti v Letňanech jako součást Leteckého muzea Kbely.

Hangár č. V se postavil v letech 1940 až 1941 jako nový prostor pro firmu Aero. Dnes je v něm expozice bombardovacích a bitevních letounů a stíhacích bombardérů. Prvním hangárem Aero pro sestavování a zalétávání letadel byl právě hangár č. VI. Nejdříve byl vybudován v roce 1920 na okraji Letiště Kbely a později se přesunul k nedalekému letišti v Letňanech. V současnosti je tady expozice firmy Aero, která letos slaví 105. výročí od založení.

Z hangáru č. VI v roce 1923 poprvé vzlétla jediná sériová stíhačka Aero A-18 vyráběná v Aero. Stíhací letoun vznikl na základě požadavků československého vojenského letectva. Šéfkonstruktérem letounu, vyrobeno bylo celkem 20 kusů, byl Antonín Husník. V leteckém muzeu se nachází rekonstruovaný stroj podle tovární dokumentace a původních dílů. Rekonstrukce se uskutečnila v Leteckých opravnách Trenčín v letech 1985 až 1986.

Verze Delfína s označením XL-29-2 byla vůbec první prototypová verze, která se dostala do vzduchu. První let se uskutečnil v neděli 5. dubna 1959. Naposledy tento zkušební L-129 letěl 19. prosince 1964 a do leteckých sbírek doputoval v roce 1972. Celkem měl letoun za sebou přes 315 nalétaných hodin při 1 054 startech. Aero L-29 Delfín (3 665 vyrobených kusů) se stal nejúspěšnějším výcvikovým strojem všech dob.

Prototyp legendárního cvičného letounu Aero L-39 Albatros, s označením L-39X-02, byl jako první ve vzduchu ze všech 11 vyrobených prototypů v letech 1966 až 1977. Za jeho vývojem stál světoznámý konstruktér Jan Vlček. Tento prototyp měl nalétáno celkem 3 545 hodin při 4 898 startech. Na poslední let se vydal v roce 2010. Do sbírek muzea se dostal v roce 2017. Na kompletaci exponátu se podíleli zaměstnanci firmy Aero, ve které se vyrobilo téměř 3 000 kusů tohoto veleúspěšného cvičného letounu.

Dvoumístný prototyp Aero L-159 (výrobní číslo 5831) byl dokončený v roce 1994 a používal se pro podrobné měření letových výkonů a při ověřování odpalu zbraní. Letoun nalétal skoro 838 hodin v 1589 startech. Poslední let prototypové alky proběhl 23. června 2003. V Leteckém muzeu Kbely se objevil v roce 2010.

Původně německý cvičný a transportní letoun Siebel Si-204, který sloužil pro výcvik pilotů, byl v Aero vyráběn pod označením C-3A. Další verze se využívaly pro vojenské i civilní účely. Ve kbelském muzeu je rekonstruovaný stroj.

Trup bombardovací verze letounu Aero C-3B byl vyrobený v roce 1946 a v muzejních sbírkách je od roku 2015. Letoun s výrobním číslem 409 se vyrobil ve střelecké verzi s pevnými kulomety pod trupem a upravený byl i k práškování proti škůdcům,

Letecké muzeum Kbely, pod které výstavní prostory Staré Aerovky spadají, patří k největším leteckým muzeím v Evropě se sbírkovým fondem 275 letadel. Pro veřejnost je vystaveno přes 120 letadel, zbývají část sbírky je uložená v depozitáři. Muzeum je otevřené až do října každý den mimo pondělí od 10.00 do 18.00 hodin. V areálu Stará Aerovka u letňanského letiště se historické hangáry č. V a VI poprvé otevřely veřejnosti v roce 2016.

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace vojenských a civilních letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

Kontakt:
Radka Černá, PR & Communications Manager
e-mail: radka.cerna@aero
mobil: +420 608 974 258
www.aero.cz
Facebook: @aerovodochody
X: @AERO_Vodochody
LinkedIn: @Aero-vodochody-aerospace-a.s.